donderdag 30 mei 2013

149e van 365 dagen én vaderdag psz

door: petra

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Deze keer maken we voor vaderdag een notitie-schrift, waar papa alles wat hij niet mag vergeten in op kan schrijven. We maken zelf de kaft!
Je kunt hier een curverbak of een dienblad met een opstaande rand voor gebruiken. Leg het vel dat je wilt versieren op de bodem. Kies met het kind de kleuren uit en druppel samen de verf op het vel.


Nu heb je nog twee of drie ballen nodig. Doordat het kind de bak beweegt rollen de ballen door de verf en krijg je een mooi kunstwerk! De kinderen vinden het héérlijk om te doen. Ook leuk voor kinderen die niet van vieze vingers houden!

Wil je een minder grof resultaat, of werk je met oudere kinderen, dan kun je er ook voor kiezen om ecoline en knikkers te gebruiken. Dit geeft ook een mooi resultaat!

Het kleurplaatje wordt ingekleurd! Er zijn twee versies. Hier is het een meisje die haar vader een kadootje geeft. De versie voor de jongetjes is een figuurtje zonder staartjes. Je vindt hem op mijn pinterest (klik)

De peuters mogen een cirkel uit de voorkant prikken. Dit vergt heel wat concentratie!

Hier achter wordt straks de kleurplaat geplakt.

Maar je kunt er ook van alles leuks mee doen, zoals dit....

of dit...

Samen wordt de kleurplaat in de cirkel geplakt.

Mooi hè??? foar myn heitie!

Binnen in plakken we een schrift waar papa van alles in op kan  schrijven.
Ook de uitgeprikte cirkel plakken we daar op en schrijven we nog een tekst bij!
Een leuk liedje om te gebruiken:

vaderdag
Liedje op de wijs van Ik stond laatst voor een poppenkraam
Het is vandaag weer vaderdag, oh, oh, oh
de dag dat papa rusten mag, oh, oh, oh
je zorgt altijd zo goed voor mij
met dit cadeau maak ik je blij
een kusje geef ik jou
omdat ik van je hou
omdat ik van je hou.

of 

In kadootsje, in kadootsje krijt heit fan my.
Want it is hjoed, want it is hjoed heitedei.
In kadootsje, in kadootsje en in tút.
Pak it pakje, pak it pakje no mar út!

(tekst en muzyk: Hindrik van der Meer)



4 opmerkingen:

Altyd Wolkom zei

Ik denk dat zoiets het hier ook heel goed zou doen. Heel erg leuk.

Groetjes Anja

Willemien zei

Wat weer een leuk idee!!! Met de correspondetiekaartjes gaat het ook goed, zie ik.
Creatief hoor!!!

Liefs Willemien

De Breimeisjes zei

Weer een prachtige correspondentiekaart en wat een geweldig leuk idee laat je zien voor vaderdag! Ik kan me voorstellen dat kinderen het fantastisch vinden om zo'n kunstwerk te maken!

juffrouw truus zei

Wat weer een leuk idee. Lekker "grieme" zonder vieze handen. Voor de peuters ook interessant om te zien hoe op deze manier een mooi kunstwerk ontstaat.