maandag 7 mei 2012

goede tradities...


14 jaar geleden overleed mijn vader op 4 mei. Ik was zwanger van Mirthe. Sinds die tijd ga ik elk jaar een weekendje met mijn moeder weg. We gaan altijd naar een stad. Meestal een nieuwe, soms een plek waar we al eerder waren, maar waar het goed beviel. Dit jaar gingen we naar Leiden!!


We sliepen heerlijk in een hotelletje midden in het centrum. Lekker aanschuiven bij het ontbijtbuffet. Héérlijk...En daarna op stap! Je kunt in Leiden lekker winkelen. De winkelstraat is enorm lang. De zijstraatjes zijn zeker ook de moeite waard.


 
We liepen de hofjes-route. Ik blijf dat prachtig vinden. Als je het niet weet loop je ze zo  voorbij. De hofjes liggen veelal verscholen achter één enkele deur (in een drukke winkel straat), waar je via een voorportaal/steegje in het hofje belandt. Zó verrassend!!


Samen met "mem voor de molen waar Rembrandt zijn ouders gewoond hebben".


Ook bezochten we de Hortus Botanicus. Door het kille weer van dit voorjaar waren veel planten en bomen nog niet zo ver als gebruikelijk is in deze tijd van het jaar. Toch was het zeker de moeite waard. Boven zie je de reuze lotus. De grootste exemplaren schijnen als je met een vaartje loopt een volwassen mens te kunnen dragen. We hebben het maar niet geprobeerd...


De Hortus in Leiden staat bekent om zijn "penisplant". Hij schijnt óntzettend te stinken (?) en bloeit maar eens in de drie tot vijf jaar. Wij hebben 'm niet kunnen aanschouwen en/of ruiken.



In Leiden is veel van vroeger in tact gebleven. En al ben ik absoluut geen geschiedenisfreak ik heb erg genoten van de oude panden, grachten, stadsmuren, bruggen en de burcht midden in het centrum.


Leiden heeft veel restaurantjes en kroegjes langs het water. Veelal hebben ze hun terras op een grote boot die voor hun pand ligt. Een leuke en gezellige oplossing.


Ter afsluiting hebben we nog een rondvaart van een uur gedaan door de grachten van Leiden. Een 6e jaars student geneeskunde deed dit als bijbaantje. Vanaf het water ziet alles er weer heel anders uit. De zon scheen voorzichtig door de grachten. En voordat je het weet is zo'n weekend alweer voorbij. Kunnen we gaan bedenken waar we volgend jaar naartoe zullen gaan!

Hebben jullie ook een fijne vakantie gehad??

8 opmerkingen:

vitrien zei

Leiden is idd heel mooi hé , we zijn daar ook enkele jaren terug eens op weekend geweest in september en deden toen ook de hofjeswandeling , een mooie traditie met je moeder hopelijk kunnen jullie er nog vele jaren van genieten

Moon zei

Wat een heerlijk weekendje. Zo te zien een aanrader, Leiden. Geen vakantie gehad hier, binnenkort wel zomaar een week vrij, dat voelt nu al luxe!
Groetjes, Simone

swiid-swiet zei

Leuk die stedentripjes met mem.
Ik vind een dagje ook altijd veel te kort,dan is een weekend beter!
Fijne week nog.
Ymie

Cinderell@'s wereld zei

Mooi he Leiden ik werk daar voor ons is het heel normaal...maar als ik jou bericht lees denk ik...Ja Leiden!!!!
KKus

Fan sels zei

Wat een mooi gebaar om een weekendje met je moeder op pad te gaan, probeer het zolang mogelijk vol te houden samen, waardevol!!!
En idd Leiden is heel erg leuk.
Groetjes, Truus.

Anja Brunt zei

Wat een mooi idee om op deze reden met je moeder steeds op pad te gaan. Iets om te koesteren.

Nicole zei

Hoi Petra,
wat leuk om een foto van jou te zien. Ik herken je wel haha, grappig!
Mijn moeder (ik heb nog een jongere broer) vindt het ook zo fijn om samen met mij iets te doen. Wellicht dat wij ook zo'n traditie kunnen starten. De reden dat het bij jullie zo gegaan is is natuurlijk minder mooi maar jullie kunnen in ieder geval fijn van elkaar genieten!
Groetjes van Nicole

De Merle zei

Gezellig met mem op stap! Qualitytime..geniet er lekker van.
Groetjes,
Karin