vrijdag 18 november 2011

Een zéér smakelijk weekend-gerecht!

 Wat een top gerechtje:   OVENRISOTTO MET SPEK & PREI
Simpel te maken (daar houd ik van) en zó lekker...(allerhande 10-2011)

Wat gaat erin?
  • 3 preien, gewassen en in halve ringen gesneden
  • 300g risottorijst
  • 750ml hete groentebouillon
  • 1/2 pak tuinerwten extra fijn 450g uit de vriezer (ik gebruikte het hele pak)
  • 1 beker crème fraîche light Franse kruiden 200ml
  • ingevette ovenschaal 26cm doorsnee
Hoe maak je het?

  • Oven voorverwarmen op 180 graden
  • Verhit een hapjespan en bak de spekjes in 5 minuten uit. Ik gebruikte de braadpan van de foto.
  • Voeg de prei toe en bak 5 minuten op laag vuur.
  • Schep de rijst erdoor en bak 2 minuten tot de korrels glanzen en glazig zijn.
  • Schep het mengsel in de ovenschaal (ik liet 'm in de pan, zit geen kunststof of iets aan) en schenk de bouillon erover.
  • Bak de risotto ca. 35 minuten in de oven.
  • Neem uit de oven en roer de tuinerwten en crème fraîche erdoor.
  • Zet de risotto nog ongeveer vijf minuten in de oven tot de risotto beetgaar is.
  • Breng op smaak met peper en zout en serveer direct.
SMULLEN maar!

Je kunt voor een wat zoetere versie de crème fraîche met kruiden vervangen door 1 beker crème fraîche geitenkaas, honing en rozemarijn (200ml) verkrijgbaar bij Albert Heyn.

5 opmerkingen:

Helmi zei

Smakelijk! Wat lijkt me dit heerlijk, ga ik zeker proberen. Bijzonder dat het in de oven moet, lijkt mij zonder oven ook al lekker smaken. Fijn weekend, Helmi

Marjanne zei

mmmmmmm hier krijg je gelijk zin in

Fan sels zei

Risotto rijst is mijn favoriet, heerlijk lijkt me ook dit gerecht, maar ik heb een echtgenoot die geen vlees eet :(, die spekjes geven er nou net die lekkere smaak aan, hoe los ik dat op ???
Groetjes, Truus.

Jolanda zei

klinkt heerlijk!

petra zei

Ik heb hier natuurlijk ook een vega-dame. Wat ik nogal eens doe is een vleesloos schaaltje voor haar apart houden en dan toch lekker die spekjes erdoor voor onszelf. Volgens mij zijn er ook "vega-spekjes" misschien is dit een alternatief voor de vegetariërs onder ons...of wat pittig gekruid "vega-gehakt".
succes!