Mirthe zit in het eerst jaar van het Technasium. Het is een vrij nieuwe opleiding. De eerste afgestudeerden zijn er al in de grote steden, maar bij ons bestaat deze opleiding nu voor het tweede jaar. Je kunt de opleiding op HAVO en VWO niveau doorlopen en is vooral geschikt voor kinderen die goed scoren op de exacte vakken en die nieuwsgierig zijn naar hoe dingen werken en hoe iets in elkaar zit. Het is geen beroepskeuze. Je hebt een standaard lesrooster met de vakken die je op het HAVO/VWO ook hebt. Wel heb je vier uren in de week O&O. Onderzoeken en Ontwerpen. Elk blok (dit zijn er drie of vier per jaar) heb je een andere opdracht. De eerste opdracht van dit schooljaar was het ontwerpen van een spel voor diabetespatiëntjes. Een kinderarts vertelde wat voor ziekte het is en hoe je er mee om moet gaan. De kinderen met diabetes moesen tijdens het spel iets leren over de ziekte en wat het inhoudt om de ziekte te hebben. In groepjes van 4-5 leerlingen gingen ze aan de slag. Nadat alles uitgedacht was en de leerlingen het spel gemaakt hadden moesten ze het spel presenteren aan de leraren, mede-leerlingen, ouders, de kinderarts en kinderverpleegkundige. Het was heel erg byzonder om te zien wat zulke jonge kinderen kunnen bedenken en maken en dat vervolgens ook nog (redelijk relaxed) voor een microfoon aan een volle zaal uitleggen. De ideeën van de verschillende groepjes gaan op termijn in één spel verwerkt worden en gaat dan naar alle waarschijnlijkheid op de kinderafdeling gebruikt worden. De tweede opdracht ging over BMI (verhouding tussen gewicht en lengte)en over gezonde voeding. In groepjes moesten ze een gezonde snack ontwikkelen en presenteren. Ook moesten ze verantwoorden waarom een bepaald ingrediënt er wel of juist niet in zat.
En nu zijn ze begonnen met hun derde opdracht. Een vleermuizenkenner heeft hun vanalles over vleermuizen verteld. Waar ze leven, hoeveel er zijn wat voor soorten en hoeveel soorten er zijn, wat ze eten, hoe ze daar aan komen. Ook vertelde hij over het geluid dat ze maken en dat wij als mens dit geluid niet kunnen waarnemen. De opdracht voor de leerlingen is om een vleermuiskast te maken. Kortom handen uit de mouwen en zagen, timmeren en schilderen maar.
Wij wonen nog geen 100 meter van de school en tegenover een natuurgebied(je). Er schijnen vijf soorten vleermuizen voor te komen. Zomers zie je ze bij schemer wel tussen de bomen heen en weer schieten. Het vleermuizenkastje van Mirthe haar groepje heeft ze hier opgehangen.
Het is een platte kast waar de vleermuizen van onderen in kunnen klimmen. Het gedeelte in het midden van de kast dat nog licht-gekleurd is, hebben ze beplakt met zand. Dit om te voorkomen dat de vleermuizen er net zo hard weer uitglijden als dat ze erin gekomen zijn. Onderaan hangt een smal plateautje. Dit is om de poepjes op te vangen, waardoor je kunt zien dat je kast bezoek heeft gehad.
Ik ben zeer benieuwd of er vleermuizen op af zullen komen. Zou echt heel leuk zijn!!
We houden jullie op de hoogte!
2 opmerkingen:
Hoi Petra, bij ons start het nieuwe schooljaar met een Technasium. Mijn jongste dochter zit ook in de 1e klas, maar kan daar niet voor kiezen dus. Zij is ook meer van de talen is gebleken. Leuk die foto met de vleermuizenkast. Ik ben benieuwd of er vleermuizen op af komen. Spannend. Groetjes en fijn weekend Hannie
Wat een "stoere"opleiding lijkt me dat. Heerlijk zulke projecten.
Ik las toevallig in de krant over het Technasium op het Lindecollege.
Mijn oudste zit dit jaar voor haar examen....Het zou mij erg verbazen als ze het zou halen, want niets gedaan het hele jaar. Pubers!!!
Prettige zondag!
Karin
Een reactie posten